Welcome to Ruang Sempit Studio

Welcome to Ruang Sempit Studio

Friday, January 21, 2011

Zoffy Project reboot(sketch & idea)


    Assalamualaikum....dah lama gak aku tak update.Task utk Comic Fiesta da lepas.So,bermulanya buku baru...tp project lama(Zoffy Project) yg akan diperbaharui dr segi konsep seni, jalan cerita & ape2 yg berkaitan lah.Smuanya akan di upgred.

Sejarah Zoffy Project
     Utk pengetahuan korg,project ni aku dah stat beberapa tahun lepas(2008 kalo tak silap).Aku dpt ilham pas tngok citer(movie/anime)TekkonKinkreet,tertarik ngan animasi nya yg cantik....movement yg simple tp menarik ditambah lg ngan background yg 100% digital painting & sungguh cantik(colorful).

Animasi TekkonKinKreet beri aku ilham utk ZP ni.
Kebetulan lak time tu aku masih praktikal/internship kat Animasia Studio selama 2 bulan lebih....aku jd clean up artist & ade la buat "key" skit.Kat situ aku dpt idea utk jdkan penceritaan ZP ni dlm format animasi pendek.Pada asalnya ZP ni aku nk buat dlm versi komik tp aku pecahkan citer nye pada beberapa bahagian.So bahagian pertama aku nak karakter Zoffy ni ada cerita dlm bentuk animasi & bahagian satu lg utk side kick nya Spender Boy dlm versi komik(citer pendek je pasal impian nya nak jd Superhero/nti2 aku update lg pasal Spender Boy ni).Ngan kata lain ada 2 cerita(Zoffy Project & Spender Boy) berbeza tp ada kaitan(masih dlm perjembangan & Insyaallah berjalan ngan lancar mengikut turutan).

Zoffy Project ada masalah & lewat berkembang.

     Yaa....mmg ada banyak masalah....pada awal2 project ni aku bnyk buat research,bnyk buat sketch & drwing.Tp time tu aku agak buntu sbb stiap kali aku reka karekter Zoffy ni,skit2 aku terbawak2 rekaan nya pd karekter Black & White dlm TekkonKinkreet.Maklum la takde pengalaman sngt.So,aku mintak pendpt & bantuan rmi kwn2 utk sedekahkan jus otak diorg utk reka karekter Zoffy.Alhamdulillah,walopun tak rmi bg idea(sbb idea diorg lebih kurg je),tp last2 aku kumpul smua idea tu & aku satu kan....then terlahirnya satu karekter yg asalnya hanya wujud nama Zoffy je.Hehehe....mngarut jek aku nih.
     Masalah yg ke-2,aku masih belom ade pengalaman buat animasi....huhu...lepas praktikal,aku tinggalkan dunia animasi ni dlm beberapa bulan sbb terpaksa fokus kat study(time tu aku dlm semester 5).So,aku just ada peluang buat sketch & research  sementara aku cuba2 buat animasi skit(ada la freelance buat project animasi yg simple2 & buat montaj2 yg melibatkan bantuan animasi),terbelajar sesuatu gak la time cuba2 tu.Hehe....
     Masalah yg ke-3.....aku sorg je yg "gerak" kan project nih!Huhu...sedih weh..Tkde sapa nak sokong.Silap aku gak sbnarnya sbb time tu aku masih study.Nk mintak tolong kwn2 pun susah sbb masing2 sngt sibuk ngan asignment2 smpai ke final.Huhu...ni salah satu sbb ZP ni agak lewat berkembang.Last2 aku ishtiharkan ZP ni dihentikan buat seketika waktu utk beri peluang aku settlekan hal2 study aku.Ngan kata lain aku simpan project ni dlm kotak & bila tiba masanya nti aku akan kuarkan semula & aktifkan balik.

The Project was forgotten but never abandoned.

     Yaa...aku mngaku project ni aku dah lupakan(agak lama)...tp tak pnah lagi terbengkalai tau.Aku simpan dlm "kotak". Lepas aku abis blajar,aku terus menerima tawaran keja kat Animasia Studio(tmpat aku praktikal dulu),tp kali ni aku ngan rasmi nya terus jd "key artist" / animator.Asalnya aku mintak nk jd character design tp bos tak bg  sbb time tu jwtan tu dah penuh & dia mmg memerlukan animator yg ramai.Kebetulan masa tu dia nmpak kekuatan aku bnyk kat animasi.Dari situ aku mula ingat balik ZP ni & aku cuba kuarkan balik dlm "kotak".Tapi masih lom kuar sbb bz ngan keja & lom cukup pngalaman utk mulakan balik.
     Aku ingat lagi time tu aku tngah struggle menyiapkan painting utk pameran Neue Forces.Selain painting tu aku nk buat sesuatu yg baru...bosan gak asyik buat painting je..so,ngan pengalamn yg tak seberapa tu aku try buat animation org bersilat utk pameran tu sbgi sampingan.Alhamdulillah dpt sambutan baik & dr situ aku sedar yg ZP tu aku dah boleh mulakan.

Sequential Narratives/Comic Show 2010 sbg platform permulaan utk Zoffy Project.

     Selepas abis je pameran Neue Forces@360(bulan Mei 2010 kalo tak silap),aku diberi peluang buat pameran sekali lagi tp kali ni bertemakan comic.Tak kisah la nak buat ape asalkan berkonsepkan komik.So,tiba masanya aku kuar kan ZP ni dr "kotak" sbgi percubaan (buat trailer je) animasi pendek penuh.

Rekaan Zoffy selepas beberapa kali di remake.

Rekaan police cyborg & Guard cyborg masih dlm perkembangan.

Rekaan Jet pack milik Zoffy(asalnya nk bg Flyboard tp terlalu biasa)

Rekaan police cyborg,kereta polis & kotak misteri.

Zoffy Project Trailer(percubaan pertama)

   Aku dah siapkan trailer Zoffy Project terlebih dahulu(sblum puasa kalo tak silap).Semak link kat bwh....

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=1409168751239

Then,tak sangka pulak mendapat sambutan baik..alhamdulillah.So,aku teruskan project ni ngan episode pertama Zpffy Project:1st Mission.Semak link kat bwh....

http://www.youtube.com/watch?v=hSz4e-A65CU

Alamak,sound die dah kne mute la....sori.Layan je la videonye.Hehe...kat bwh ni lak beberapa gamba babak2 dlm video2 di atas.


















What next?

     So,ngan permintaan ramai,aku akan terus kan ZP ni dlm bentuk animasi siri  satu episode stiap bulan(kurg 5 minit stiap siri)bermula bulan February 2011..Stakat ni masih dlm proses buat lakaran kasar & development idea.Utk yg baru ni smua nya kne "reboot",ngan kata lain blom ade lg episode 2 sbb episode 1 nk kne remake balik.Jalan citer ade nk kne tukar skit supaya dijadikan citernye lebih panjang & tak boring tp penuh ngan aksi.Konsep pun kne tukar skit dr konsep comic sebelum ni.Mungkin ada voice over(masih dlm perancangan).Kuikukui....

Reakaan Gorricar masa permulaan.

Rekaan Gorricar masih dlm perkembangan(detail)

Rekaan Gorricar(detail) & alatan2 Zoffy yg lain(boomerang) & peluru berpandu(???)

Rekaan Gorricar dlm versi lebih simple.Hmm..tak best!!!

Spender Boy pun akan muncul dlm siri ni sbgai Side Kick(masih dlm perancangan).
Haaa...sketch2 kat atas ni aku dah buat lama dah(ada yg baru)...tngah buat study2 skit,smua akan muncul dlm Zoffy Project series ni.Jalan citer pun dah ade.Smua nya dah dirancang ngan rapi...Insyaallah smua nya berjalan ngan lancar.So,utk update seterusnya aku akan tunjuk kan skit sinopsis series,konsep2 art,background & skit detail.Insyaallah dlm masa terdekat ni.Sbrg cadangan / ape2 je pasal project ni,leh emailkan kt aku (pakngahalipz@yahoo.com.my) atau komen je kat ruangan komen kat bwh.

Ok,aku akhiri ngan ucapan trima kasih(sbb baca).Wasalam....

4 comments:

  1. best...memang best..dasat...sy harap project ni bjalan ngan lancar.smoge bjaye encik pakngah !

    ReplyDelete
  2. oh sori pakngah..just nak tanye..dari mane datangnye senjate yang si zoffy ni pakai?..sy cam tetibe berminat nak tau..ke xdiberitahu mase ni..akan datang mungkin?..

    ReplyDelete
  3. Trima kasih bnyk2 amen.Bagus soalan ko tu.Sbgi info,animasi bersiri ni ade 12 episod berdurasi >5 min(insyaallah),so salah satu episod ni nti ade citer skit(flashback) camne si zoffy tu dpt senjata2 dia.Tp lama lgi la...episod 1(intro/kemungkinan lebih 10 min)pun tak kuar lagi.So...wait & see je la..Hehe

    ReplyDelete
  4. Bro nice artwork,suke sgt animation dia,keep up the good work!!

    ReplyDelete