Welcome to Ruang Sempit Studio

Welcome to Ruang Sempit Studio

Friday, September 9, 2011

The Inspiration (private painting)

Proses 1:Lakaran kasar atas canvas(oil)
     Assalamualaikum....lama nya aku tak update blog dungu ni.Bz buat 5 painting saiz besar(project Superman:Man of steel),animasi pendek (project MH2712) & painting "The Inspiration" (yg aku tngah post skrg ni) aku buat sepanjang Ramadhan (Awal Julai sampai hujung Ogos) 2011.Sebizi2 & sepenat2 aku langsung tak mematahkan semangat aku utk menunaikan ibadah puasa.Alhamdulillah,mmg bnyk dugaan puasa kali ni & tak sangka dpt puasa penuh(sejujurnya tau).Wokeh...tanpa bnyk ckp mengarut,takde ape sngt la aku nk update kali ni.Kalo ikut kan aku nk update pasal project Superman tu...tp dukacitanya client(boss) aku tak bagi atas sbb2 tertentu.Bagi dia benda tu terlalu private & confidential.Hmm..takpelah,tak kisah pun.Yg penting dia dah bayar(bling bling!),selebih nya biar dia sndri handle.
     So,aku just dpt update satu painting(private/sendri nye) & painting ni dah dipamerkan kat StarHill gallery(VAA 2011) bermula bulan Ogos 2011 sampai ujung September 2011.Takde la special sngt painting ni...buat secara spontan jek.Idea nya cuma sorg budak pompuan sdg conteng2 kat kertas & in the same time dia terimagin Optimus prime pegang mesin gun.Simple je....
Proses 2: Masuk kan tone & settlekan optimus prime dulu sbb dia kat blakang.
     Proses aku buat kali ni lain skit dari painting2 aku buat sebelum ni...disbb kan terlalu spontan, takde satu sketches pun dirancang utk painting ni...smua nya betul2 bermula terus/direct dari lakaran kasar ke atas kanvas putih dngan mnggunakan oil paint.Sngaja guna oil bagi lambat kering sbb senang nak rub & padam(tp spanjang proses ni takde padam2 pun).Optimus prime tu aku imagin je tp budak pompuan ni aku refer gamba...tu pun gamba yg aku ambik cam candid2 jek...tngok gamba bwh...
Myra...anak pompuan kakak sulung aku.
     Cam biasa,setiap artist mmg akan hadapi masalah bila buat artwork(terutama artist amatur cam aku).Guide line dah buat,gamba dah ada utk refer,tone dah letak....tp aku agak gagal bila masuk bab kaler mengaler.Di sbbkan aku imagin je optimus prime tu,aku tak dpt nk tentukan kaler apa nk guna utk dia....kalo ikut sebijik cam filem tu aku tak kisah.Tapi aku dah mindset yg optimus ni jadi askar malaysia.Then,aku nk bubuh dia jadi kaler hijau sepenuh nya.Masih imagin tp gagal lagi.So,jalan penyelesaian penyenye pun aku buat cam gamba kat bawah....
Digital sketch(the one & only)
     Yaaaa......akhir nya dah ada sketches!Tapi dlm bentuk digital la....mmg buruk giler ropanya.Ada aku kisah?Peduli apa aku....So,dah ada kaler sketches,sng la keja aku nk kaler.

Proses 3:basic color(oil & acrylic)


Proses 4:Lighting & texture
      Bila dah siap kaler smua aku dapati cam ada yg tak kena je kat optimus prime tu.Imagin  nye pasal aku rasa dia cam ada cacat skit.Tak balance....so,aku kna sembunyikan kecacatan dia ni.Then...aku buat finishing terus cam gamba kat bawah....
Proses 5:Finishing (tambah pastel)
     Yaaa....aku "wash" balik guna kaler ivory,biar dia nmpak cam berkabus..."imagin" budak tu la katakan....then aku tambah pastel kat keseluruhan kanvas supaya artwork ni mcm kena conteng2 budak(mmg dah kena conteng dah pun).Tadaaa.....The Inspiration by Alif Omar...3 x 4 kaki...Mixed media on canvas.Tapi kat pameran tu,tajuk dia lain...panjang sngt sampai aku lupa.Kuikuikui...Sekadar utk berkongsi ilmu bersama.Terima kasih....Wassalam...

Kredit kat Faizal Langsay utk kanvas ya & Myra utk model.... :)

No comments:

Post a Comment